This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Terrestrial Sensitivity - Intimate Narratives on Wounded Ground

Name
Pernille Christensen
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Architecture & Landscape
Year
2023

Terrestrial Worlds

Occupied with the terrestrial wounds of mining landscapes and anthropocentric extractivism in Eastern Europe, the project shifts the narrative from economical cynicism to ecological sensitivity. From the deep earth uncovered stories, materials and aesthetics arise through multimedia transitions and reestablish intimate relations to the ground, questioning the future of these exclusion zones.

Mural Kropsportal

 

 

Sonisk Scene en underjordisk vandring

A sonic montage of wounded landscapes as vessels of displaced matter and disruptive excavations punctures the crust of the earth and transcends to the uncovered and buried stories within the ground of planetary shifts and shattering anthrophony.

underjordisk sekvens 07:12

Sårskorpen

 

Igennem en sensorisk stimulerende arkitektonisk fremstillingspraksis, søger projektet at give sprog og stemme til glemte og gemte jordiske æstetikker og viljer i de kontamineret landskabers sårskorper; produktionslandskabernes miner og brud. Det er projektets grundtese at genforbindelsen mellem arkitekturens praksisformer og vitale formål og de antropocentriske landskabelige konflikter og realiteter skabes ved simultaniteter af temporære fikspunkter og tværmedielle repræsentationsformer, der frembringer kaotiske og forvildede og upolerede verdner.

 

Det er ikke projektets formål at søge endelige svar, homogene løsningsmål eller gældende statiske opfattelseskonstitutioner. I stedet er dét at befinde sig i ukendte konfliktfyldte territorier, med uafsluttede og heterogene aktioner af sensitivitet og operationelle forhandlingsrum mellem materielle tektoniske fragmenter, spatiale jordiske sedimenter og semiotiske forbindelser i konstant transformation, projektets intention og essens.

 

Den Jordiske Harddisk

 

Jorden er et åbent sprækket væsen, hvorfra alt det vi kender, berører og ser dannes. Jorden er al materies selv samme eksistensgrundlag og det største geografiske hukommelsescenter vi har adgang til – lagring af geologiske og kulturelle begivenheder; meteorer, krige, oversvømmelser, bosættelser, biologisk massedød, flygtningestrømme og istider - alt gemmes, lagres og ridses i jorden. Den dybe geologiske tid er svær at begribe for hjernen. Store kontinentale bevægelser former mekaniske, væskende og kemiske kræfter til kondenserede litiske formationer. Stenformationer er oftest anskuet som hårde, statiske og non-refleksive. Men stenene er altid i bevægelse igennem langsomme rytmer og plasticiteten er ufravigelig. 

1/4
sunket kaolinflade
brunkulsminens bund
kul og jern sedimenter 40 °C ČTO 2017
mineralstrømning google earth 2021

WORLD ZOOM

I dag læses landskaberne oftest gennem digitale linser, som en fjern sansning. World zoom i Google Earth er en portal i multiskala af grænseløse datascapes som muliggør en verden af interaktivitet og virtuelle skala-hop, men stadig uden fysisk tilknytning og sensitivitet i ordets bredeste forstand. En stadig voksende anti-intimitet vokser fra den konstante adgang til disse globalt komponerede satellitfotografier, koordinater af geopositioner, geolokationer fra smartphones, beregnede data og softwares. Vi har fravristet os det nære forhold til jorden og hænger hvileløse i billeder og koordinater.

1/4
Opmålinger, Jimlikov Kaolin Mine
Brunkulsskrænt, Sokolov Brunkulsmine
Den brændende jord, Ostrava Deponi Bjerg google earth 2020
Mineralstrømninger, Meuro Gl. Brunkulsmine google earth 2022
MANIFEST : Spatial Ethics on Wounded Ground
1) situeret kartografi - kaolin mine 1km²
2) situeret kartografi - aktiv brunkulsmine 1km²
3) situeret kartografi - deponi bjerg 1km²
4) situeret kartografi - efterladt brunkulsmine 1km²

FIRE EKSTRAKTIVISTISKE LANDSKABER

Projektet former stedspecifikke blik og konstellationer igennem fire subtraktionslandskaber på Den Eurasiske Plade som et forhandlende sted af opbrud og transformationer. I stedets egenarter og æstetikker dukker myter om jordisk død op, relieffer og aftryk af fossilerede kroppe kommer til syne og naturråstoffernes landskaber indtager nye formdrifter og spatiale operationer. I subtraktionslandskabernes rum kan der skelnes mellem udgravede flader, performative mekanikker og artificielle giftbjerge.

Igennem feltundersøgelser på tværs af landegrænser i Østeuropa registreres og studeres fire subtraktionslandskaber igennem den ekstraktivistiske praksis - fra udgravningen, igennem maskinelle produktioner til restophobninger. De fire landskaber situerer sig alle på usikker politisk og miljømæssig grund og er i transformation - alle er de liminale overgangslandskaber. Fra fossil- og naturråstofsudvindning til overladte fremtidige potentialer. Projektet forstår derved disse opbrudslandskaber som temporære og foranderlige:

 

1. Kaolin Mine, Jimlikov, CZ

2. Aktiv Brunkulsmine, Sokolov, CZ

3. Deponi Bjerg, Ostrava, CZ

4. Gammel Brunkulsmine, Meuro See, DE

 

1/4
dyrespor i kaolin, kaolinfabrik, porcelænskrukke
slangefontænen, gravemaskinen, kraftværk køletårn
venusfigur i hæmatit, rensningsanlæg, metalprofil
gletsjerfold, flydende dræningspumpe, solcellepark
1/4
minekant glaseret keramisk aftryk
restophobning glaseret keramisk aftryk
mineralopløsning glaseret keramisk aftryk
syrepletter glaseret keramisk aftryk

En Geoarkitektonisk Fiktion

Den tekstlige metodik søger at bevæge arkitekturen fra metrisk til mytisk og fra kapitalistisk dominans til kollektiv sensitivitet. Det æstetiske vokabularium udvides og bevæger sig fra det absolutte mod uafsluttede performativer og meningsfulde symbiotiske økologier og arkitektur. Et plastisk formsprog dannes, vævende mellem metamorfologi (fænomenologien, fusionen, transformationen, kompositionen) og syntaks (betydningsdannelsen, kongruensen, ordningen). 

De jordiske fiktioner udfolder data, fænomener og stedsspecifikke forhandlinger i spekulerende og drømmende blik. Fænomenerne konstruerer intuitivt og refleksivt et sprogligt operationsrum, som oversættes og transformeres tværmedielt igennem projektets studie af de opbrudte landskabers egenskaber og potentialer; memory foam, forbidden illegal, hot burning fire og tears.

 

1/4
MEMORY FOAM
ILLEGAL FORBIDDEN
HOT BURNING FIRE
TEARS
KOREOGRAFISK FORHANDLING
1/4
SVAMPEN memory foam, grafit, aluminium
SPEJLINGEN plast, latex, gevindstang, aluminium
BEHOLDEREN plast, kæde, latex, metal
SLØRET latex, aluminium, gevindstang, memory foam, grafit
Materiel Semiotisk Konstrukt model
Monument for Jordisk Lagring - 1:500 v. kaolinminens aktivering
Monument for Politisk Territorium - 1:200 v. brunkulsminens ophør
Monument for Varme - 1:100 under deponibjergets afkøling
Monument for Tårer - 1:100 i den efterladte brunkulsmine
1/4
keramisk belægning møder vand
brunkulskant opsluges af vand
metallisk gennemboring i varm jord
dryppende kæder aftegner spor
The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals
Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Good health and well-being (3)
Industry, innovation and infrastructure (9)
Responsible consumption and production (12)
Climate action (13)