This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Lille Dyb Verden

Name
Josefine Bols
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Architecture & Landscape
Year
2023

Hvad betyder nostalgi for individ og kollektiv i en tid, hvor monstre forveksles med teknologi og hvor fremtiden er lige så usikker som den er uvis? Moderne nostalgi er en sorg over umuligheden af en mytisk tilbagevenden, over tabet af en fortryllet verden med klare grænser og værdier; men det er når verden reduceres til ét enkelt billede at myter og monstre opstår. 

Lille Dyb Verden finder sted i landsbyen Jugastreni i Transsylvanien. Forbundet af urgamle skove henligger dette sted som en minutiøs brik i Karpaterne, en bjergkæde der strækker sig ind over Rumænien. I udkanten af Jugastreni ligger en juletræsplantage. Juletræerne lejede min far af lokale bønder og et par somre i træk rejste jeg hertil, for at lue træerne. 

Lille Dyb Verden er en sondring mellem tradition og teknologisk udvikling. Det er et portræt af Jugastreni, som jeg gerne vil erindre landsbyen, og en undersøgelse af hvordan afstand og nostalgi har forvandlet dette sted. 

Projektet er ikke anti-modernistisk; nostalgi og modernitet er som Jekyll og Hyde. De er forbundne fordi nostalgi optræder som en udpræget moderne lidelse – et specifikt, moderne symptom og en reaktion på moderne erfaring af tid. 

i. Nostos
ii. Algia
i. Bord 2013
ii. Bord 2023

Min praksis er formgivende; jeg fjerner noget eksisterende og frembringer noget andet. Dette peger på et ansvar: Portrættet er på den ene side dybt personligt men også hele tiden på afstand af den levende landsby. Projektet kredser om dualiteter som land og by, forside og bagside, skaber og monster. 

Gården, markerne, skolen, floderne og skoven fremmanes i kartografi, model, tekstil, ord og tegning. Her tages udgangspunkt i arkitekturens eget sprog: repræsentationsformer der både formidler, påvirker og begrænser, hvordan mennesket ser og forstår verden.

Fremmaning af landsby
Plandiagram

‘Hvordan ser man? Hvor ser man fra? Hvad begrænser synet? Hvad ser man efter? Hvem ser man sammen med? Hvem får lov til at have mere end et synspunkt? Hvem bliver blindet? Hvem bærer skyklapper? Hvem fortolker synsfeltet? Hvilke andre sansekrafter ønsker vi at dyrke udover synet? 
- Donna Haraway

 

Skolen
Køkkenet
Kolonialen
Caloian
Regnvandsritual, Landskabsmodel 1:1
Potemkinkulissens forside
Potemkinkulissens Bagside
Bedstemors Plaid, landskabsmodel
Kande 1:1

Jeg vil gerne vise, at den almindelige verden er mindre, end vi måske går og tænker til hverdag. …I stedet for at blive overvældet af den store verden, så vil jeg finde en lille verden og gøre den dyb. Jeg vil finde et lille sted og lære det at kende. Det kan måske virke verdensfjernt, men jeg tror, at den omsorg og nænsomhed, man begynder at føle for et konkret stykke jord, er en omsorg, der breder sig ud – også i forhold til, hvor vi er klimamæssigt. 

Citat Olga Ravn

The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals
Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Sustainable cities and communities (11)
Responsible consumption and production (12)