This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

'BROADCASTED'

Name
Juliane Diness Andersen
Education degree
Master
Subject area
Architecture
Study programme
Architecture & Landscape
Year
2023

Portable architectural elements for landscape perception

This project examines the environmental conditions of the northeastern part of Iceland through a network of hiking paths and the surrounding landscape. Movable architectural elements are designed as probes in order to accommodate low-impact human interaction with the ever-changing environment, and to emphasize the idea of architecture as a humble part and a negotiating ally in relation to nature.

1/29

Introduktion

Projektet beskriver et to års samlet metodisk og teoretisk studie i feltundersøgelse og landskabslæsning. Med afsæt i den islandske kunstskole LungA School, undersøger projektet, hvordan mine metodiske studier, kan indgå i skolens nyopstartede program 'LungA LAND'. Et program, der ønsker at forbinde kunst, sted og videnskab. 

Fænomenologiske instrumenter fremlkaldes og bygges af de studerende i fælleskab eller i grupper og bringes med ud i felten, som et filter, eller et fokus, mellem dem som beskuer og stedet bevægelige fænomener. 

Instrumenterne giver stedet en modstand og omvent giver stedet instrumenterne en modstand. Denne vækselvirkning mellem sted, instrumet og beskuer åbner op for andre læsninger af stedet. Hvordan disse nye læsninger manifestere sig i et kreativ produkt eller kunsterisk praksis er op til de personer der bruger instrumentet. 

Instrumenterne skal ikke ses som nye bedrevidende artifakter, men nærme som ydmyge og naive karkaterer, der naivt interigerer med stedets øjebliks hændelser og fænomener. De forsøger ikke at postulere nye sanheder, men nærmere det modsatte, at understrege uvidshed og nysgærrighed. 

De indgår i et performativ landskab. 

Kit-of-parts / mapping af de fænomenologiske instrumenter, der bringes med ud i felten.

De fænomenologiske instrumenter fungere som eksperimenterende medier, der generer materiale til en kunterisk læsning af landskabet. Tegningsgenerende værkstøjer, der alt afhængigt af hvilken profession og faglighed de bliver mødt af og stedets øjebliks tilstand kortlægger fjorden forskelligt. 

Det Performative Landskab 

 

De tre visualiseringer, viser en forstillet undersøgelse af lys og bevægelse med kemeraets lukketid og det fænomenologiske instrument 'stangen' som medier mellem krop og sted. 

MELLEM KROP & LANDSKAB / mapping af kroppen som landskab og landskab som krop

mapping af kroppen som landskab og landskab som krop
1/13
The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals
Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s):
Quality education (4)
Life on land (15)