This website uses cookies

Royal Danish Academy – Architecture, Design, Conservation uses cookies to create a better user experience, to interact with social platforms and for anonymised statistics of traffic on our website.

Social media cookies enable us to interact with well-known social media platforms and content. This may be for statistical or marketing reasons.
Neccesary to display YouTube videos
Neccesary to display Vimeo videos
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Is used for UI states

Udvikling af konserveringsmetode til værker med klæbende og løbende oliefarvelag. Med udgangspunkt i to malerier af Tal R.

Name
Line Blomsterberg
Education degree
Master
Subject area
Conservation
Study programme
Master in Conservation
Institute
Conservation
Year
2015

Med industrialiseringen og udviklingen af nye produkter indenfor farve- og lakindustrien, samt kunstnernes afvigelse fra det klassiske maleri, ser vi en række nye konserveringsmæssige problematikker i moderne maleri.

Dette speciale tager udgangspunkt i to malerier af den dansk-israelske kunstner Tal R. Malerierne er ejet af Statens Museum for Kunst og begge malerier har farvelag der er blevet klæbende og begyndt at løbe ned over billedfladen.

Ved hjælp af The Decision Making Model vil jeg forsøge at finde frem til et eller flere konserveringsforslag, som kan tilgodese både kunstneren, kuratoren og konservatoren.

Ud fra det valgte konserveringsforslag vil jeg udvikle en mulig konserveringsmetode, og efterfølgende afprøve den i praksis.